خدمات خانه داری در هتل
⭕housekeeping serving
خانه داری در هتل ها که در حقیقت یکی از مهم ترین سرویس ها به شمار می رود؛ مسئولیت نظافت و پاکیزگی هتل را بر عهده دارند. معمولا در صنعت هتلداری دپارتمان خانه داری را قلب هتل می نامند؛ چرا که اتاق های هتل اگر تمیز نباشند، هیچ اعتبار و ارزشی برای مهمانان ندارند. به همین دلیل است که این واحد، بیشترین تعداد نیروی انسانی را به خود اختصاص می دهد. تمام هتل ها خدمات خانه داری دارند؛ چه هتل های پنج ستاره یا چهار ستاره یا سه، دو، یا حتی هتل آپارتمان
✅وظایف خانه دار هتل چیست؟
معمولا یک برگه به عنوان چک لیست از کلیه خدمات و کارهایی که میبایست یک مهماندار در نگهداری از یک اتاق انجام دهد آماده بوده و خاندار با نظافت و تمیز کردن و انجام خدمات مربوط به آن چک لیست تمامی برگه را با تیک تایید پر میکند
1.🔸 رسیدگی به بهداشت و نظافت اتاق ها و سوئیت ها، سرویس های بهداشتی و رستوران ها که شامل جارو کردن اتاق، شستن کف زمین، مرتب کردن تختخوابها، شستشو و ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی و برق انداختن آینه ها می شود.
2.🔸 اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اتاق باید وقتی در آن مهمان حضور ندارد نظافت شود. به این صورت که خانهدار در اتاق را باز میگذارد و چرخی که در آن وسایل نظافت قرار دارد و یا تی را بهصورت عمومی در قسمت درگاه قرار میدهد. تا پایان نظافت مهمان باید خارج از اتاق خود باشد. معمولا این کار زمانی انجام می شود که مهمان در خارج از هتل قرار دارد . به همین دلیل چندان متوجه حضور شما نمی شوند.
3.🔸مهمان وقتی در اتاق نیست، خانه دار زباله ها یا اقلامی مانند شامپو، صابون، دستمال کاغذی و غیره را که مصرف شده ، از اتاق خارج کرده و آنها را دوباره شارژ می کند. خانه دار باید ملحفه ها و حوله های کثیف را نیز با ملحفه ها و حوله های تمیز جایگزین کند.
4.🔸توجه داشته باشید مهمان وقتی میخواهد از خدمات خانواری استفاده کند آویز «لطفا اتاق تمیز شود» را به در آویزان میکند . در این صورت نیروهای خدماتی خانه داری اتاق یا سوئیت نظافت خواهند کرد. یا به صورت روزانه یا روال ثبت شده در اساس نامه اجرایی هتل اتاق ها به صورت روزانه در تایم های مشخص میبایست نیروهای خانداری حضور داشته و خدمات را اجرا کنند
5.🔸این نکته را باید بدانید که نیروهای خانه داری فقط مسئول نظافت اتاق های هتل هستند و باید وقت کامل را داشته باشند که به هیچ عنوان به وسایل شخصی مهمان دست نزنند.
6.🔸ممکن است اتاق مهمان نیاز به نظافت نداشته باشد، اما چای، شامپو، صابون یا دستمال کاغذی اتاقتان تمام شده باشد. و درخواست شارژ این وسایل را بدهد تا در اختیارشان قرار بگیرد. لازم به ذکر است که شارژ این اقلام رایگان است، به شرط اینکه از حد نرمال فراتر نرود.
7.🔸 یک اصل کلی در هتل ها وجود دارد و آن فراهم کردن آسایش و آرامش مهمانان است. بنابراین اگر کارت “لطفا مزاحم نشوید” را مهمان روی در اتاق آویزان کرده باشد ، پرسنل خانه داری باید به این خواست احترام بگذارند. البته در این زمینه استثنا هم وجود دارد. مثلا اگر بعد از گذشت مدتی این کارت همچنان روی در اتاق مهمان بماند و اتاق نظافت نشود، خانه دار باید از بخش پذیرش هتل بخواهد با اتاق شما تماس بگیرد. اگر پاسخی از اتاق دریافت نشد، یادداشتی از زیر در به داخل اتاق فرستاده می شود و در صورت شکست در این مرحله هم حراست وارد عمل شده و در اتاق را باز می کند.
8.🔸به طور میانگین خانه دارها در هر شیفت باید حداقل 16 اتاق را تمیز کنند که البته این موضوع با توجه به اندازه اتاق ها و تعداد تخت های آنها متفاوت است. ضمن اینکه هر خانه دار چیزی در حدود 15 تا 30 دقیقه برای نظافت هر اتاق وقت دارد .
9.🔸دپارتمان خانه داری معمولا بزرگ ترین بخش نیروی انسانی در یک هتل است. تعداد خدمه بستگی به اندازه هتل داشته و می تواند ترکیبی از پرسنل تمام وقت یا نیروهای موقت شود. به علاوه این واحد به طور معمول 24 ساعته فعالیت می کند، اما بیشتر پرسنل در طول روز کار خود را انجام می دهند. از آنجا که برنامه کاری این افراد با توجه به اشغال اتاق ها توسط مهمانان می چرخد، شلوغ ترین زمان بازه بین چک اوت (خروج) مسافر در صبح و چک این(ورود) در ظهر است.
10.🔸پرسنل بخش خانه داری اغلب از یک چرخ دستی برای حمل ابزارهای مورد نیاز خود استفاده می کنند. در این چرخ ها مواد شیمیایی و تمیز کننده برای نظافت سطوح اتاق و سرویس بهداشتی، جاروبرقی، جارو و سطل زباله گنجانده شده است. اگر اتاق ها به نظافت بیشتر نیاز داشته باشند، از شامپو فرش هم استفاده می شود.
تمامی شرح وظایف که در بالا توضيح داده شد حتما با هماهنگی سوپروایزر بخش خانه داری میبایست هماهنگ گردد هیچ کدام از خاندار ها بدون هماهنگی و اطلاع نباید برای ارائه خدمات به اتاق ها مراجعه کنند نظافت فردی و مرتب بودن وضیت ظاهری خیلی اهمیت بالایی در بخش خانه داری دارد که میبایست دقت کامل را در این خصوص به عمل بیاورید.
◀️اصطلاحات که مربوط به وضعیت اتاقهای هتل میباشد و تمامی پرسنل خاندار میبایست اشرافیت داشته و از این لغات آگاهی کامل داشته باشند
✅برای واحد خانه داری هتل همه اتاق ها با هم یکسان نیستند و هر اتاقی وضعیت خاص خود را دارد. به عبارت دیگر آنها برای تفکیک وضعیت اتاق ها از یکدیگر از اصطلاحات خاصی استفاده می کنند.
🔰اتاق خالی یا VAC
⭕اتاق خالی همانگونه که از اسمش پیداست، هنوز پذیرای هیچ مهمانی نشده است. بنابراین باید همه چیز از سیستم و لوازم تا تختخواب و غیره تمیز، مرتب و سالم در اختیار مهمان قرار گیرد.
🔰اتاق اشغال شده یاOCC
⭕اتاق اشغال شده اتاقی است که مهمان وارد آن شده و بار و بندیل خود را هم در آن قرار داده است. حالا خانه دار باید منتظر بماند تا مهمان برگه لطفا اتاق نظافت شود را روی درب آویزان کند.
🔰اتاق نیازمند تعمیر MUR
⭕واضح است، اتاق نیازمند تعمیر به تعمیر نیاز دارد. یعنی یکی از وسایل داخل اتاق خراب شده، شما گزارش خرابی آن را به بخش پذیرش داده اید و حالا باید منتظر بمانید تا پرسنل بخش خانه داری برای تعمیر به اتاق تان اقدام نمایند. البته اگر تعمیر در مدت کوتاهی به پایان نرسد، هتل وظیفه دارد اتاق دیگری را در اختیار مهمان بگذارد.
🔰اتاق خارج از سرویس یا Out of Order
⭕ اتاق خارج از سرویس اتاقی است که به دلایل گوناگون اعم از خرابی وسایل و نیاز به تعمیرات اساسی یا عدم نظافت قابل ارائه به مهمان جدید نیست و نباید در ظرفیت اتاق های هتل گنجانده شود.
🔰اتاقی که رزرو شده اما مهمان آن نیامده (No show Guest)
⭕اگر اتاقی را در هتل رزرو کرده باشید، اما در موعد مقرر در اتاق تان حضور پیدا نکنید، اتاق شما No show شده است. در این صورت مهمان اگر پولی پرداخت کرده باشد، نباید انتظار بازگشت آن برای شب اول را داشته باشند؛ چرا که هتل زمان فروش اتاق را از دست داده و نمیتواند عدم حضور شما را جبران کند.
🔰اتاقی که مهمان وارد آن شده اما نخوابیده (S.O)
⭕اگر مهمانی وارد اتاقی شده، وسایل خود را در آن قرار داده و حتی از سرویسهای بهداشتی هم استفاده کند، اما به هر دلیل و مشکلی اتاق را ترک کند؛ اتاق برای حضور مهمان بعدی نیاز به نظافت و مرتب کردن دوباره دارد.
همکاران گرامی در آینده با مقالات مفید بیشتری در خصوص اصلاحات تخصصی تشریفات آشنا خواهید شد امیداورم این مطالب مورد استفاده و کاربرد شما عزیزان قرار گیرد.