تشریفات از کلمه عربی شرف به معنای احترام و عزت گرفته شده است . علاوه براین، تشریفات رفتارهای رسمی و پذیرفته شده ای را در میگیرد که با توجه به مکان و زمان و برای افراد مختلف متفاوت هستند. تشریفات برای انواع محیط ها و افراد و فضاها به صورت مختلف اجرا شده و امکان دارد رفتارهایی به آن اضافه و یا کم شود.
غالبا، این تشریفات دارای دستورالعمل های خاصی بوده و افرادی که مسئول تشریفات میشوند باید دارای مهارت های و توانمندی های خاصی بوده و دوره مدیریت تشریفات را گذرانده و مدرک مدیریت تشریفات دریافت کرده باشند.
سر فصل هایی که در این مقاله به انها می پردازیم شامل تشریفات چیست، تعریف مدیریت تشریفات، تشریفات بین الملل ، آموزش مدیریت تشریفات ، دوره مدیریت تشریفات ، مدرک مدیریت تشریفات ، گواهینامه مدیریت تشریفات ، تشریفات هتل چیست، آداب تشریفات اداری و شرح وظایف مدیر تشریفات هستند.
تعریف مدیریت تشریفات
هر سازمان و یا هتلی دارای تشریفات و قوانین رسمی خود بوده که به هنگام ورود میهمان و یا ارباب رجوع به نشانه احترام، آنها را به بهترین شکل و با خبره ترین پرسنل اجرا کرده و به طرف مقابل ادای احترام میکند. انجام این تشریفات در سطح کشور و در محیط و یا هتل های معمولی ما چندان متعارف نبوده اما اجرای آنها در سطح بین المللی و در هنگام ورود میهمانان خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است.
با توجه به اهمیت این تشریفات، فرد یا مدیری باید همه آنها را مدیریت کرده و به کارکنان و پرسنل در مورد اهمیت آنها توضیح دهد تا استقبال و تشریفات به بهترین و شایسته ترین وجه انجام دهد. علاوه براین، مدیریت تشریفات میتواند برای خود هتل ها و مکان های پذیرایی به نوعی اعتبار کسب کرده و میهمانان را به سکونت مجدد در همان هتل و یا مکان ترغیب کند. علاوه براین، مدیریانی که گواهینامه مدیریت تشریفات دریافت کرده باشند، به راحل تشریفات آگاه تر هستند.
تشریفات بین الملل
تشریفات بین الملل و یا دیپلماتیک، آداب و رفتارهایی هستند که کشورها هنگام استقبال از میهمان های خارجی انجام میدهند. این نوع از تشریفات برای همه کشورها بسیار حیاتی و تعیین کننده بوده و در صورتی که کوچکترین اشتباه و یا قصوری در آنها رخ دهد، موجب سو برداشت و اختلاف بین کشورها میشود. از این جهت، غالبا مدیرانی برای اینکار انتخاب میشوند که دوره مدیریت تشریفات را گذرانده و مدرک مدیریت تشریفات دریافت کرده باشند.
علاوه بر این، بخش تشریفات مهمترین بخش دیدارهای دیپلماتیک بوده و در صورتی که به درست ترین شیوه انجام شود میتواند بخشی از مشکلات بین کشورها را حل و فصل کرده و روابط دوستانه بین آنها را بهبود بخشد. همچنین، نوع تشریفات در انواع کشورها، با توجه به دیدارهای و ملاقات های افراد بلند پایه با هم تفاوت دارد زیرا هرکدام از فرهنگ و تفکر متفاوتی برخوردار هستند.
در کل، انجام تشریفات میتواند احترام بین افراد را افزوده و فضای متفاوتی را ایجاد کند. به همین ترتیب، هر چه ارتباط بین افراد رسمی تر باشد، این تشریفات رسمی تر بوده و مهمتر هستند. بنابراین، مدیران و یا افرادی که عهده دار اینکار میشوند نه تنها باید دوره مدیریت تشریفات را گذرانده باشند بلکه باید تجربیات عملی نیز کسب کرده باشند تا بتوانند در انواع مراکز تشریفات انجام وظیفه کنند. علاوه براین، افرادی که گواهینامه مدیریت تشریفات دریافت کرده باشند، برای این سمت در اولویت هستند.
به منظور آموزش انواع تشریفات در محیط های مختلف، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، اقدام به برگزاری دوره آموزش مدیریت تشریفات کرده است. دوره مدیریت تشریفات ، دارای سرفصل های متنوع و متفاوتی بوده و فرصت آموزش انواع رفتارها رسمی را در اختیار همه دانش پذیران میگذارد.
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک مدیریت تشریفات اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود.
تشریفات هتل چیست
تشریفات هتل، آداب و رفتارهایی هستند که مدیران و پرسنل هتل در برابر انواع میهمان ها رعایت میکنند. این تشریفات باید در سطح بالایی ارایه شده و رضایت میهمان ها در نظر گرفته شود زیرا رضایت آنها ملاک قضاورت در مورد خوبی و یا بدی هتل و خدمات آنها است. علاوه براین، با توجه به اینکه افرادی که وارد هتل ها میشوند، تیپ های شخصیتی متفاوتی دارند بنابراین، پرسنا باید بدانند که برای هر کدام از چه تشریفاتی استفاده کنند.
همچنین، مدیران هتل باید بر همه بخش ای هتل به دقت نظارت داشته تا خلل در آنها موجب کم و کاستی در ارایه تشریفات نشده و نارضایتی میهمانان را به دنبال نداشته باشد. قابل ذکر است، که مدیر تشریفات هتلی که آموزش مدیریت تشریفات را گذرانده و گواهینامه مدیریت تشریفات دریافت کرده باشد، میتواند کارکنان را به بهترین نحو برای انجام تشریفات در هتل هدایت و کنترل کند. همچنین، مدیران تشریفات میتوانند پرسنلی که با مقوله تشریفات آشنایی بیشتری دارند را شناسایی کرده و تمام آداب و فنون تشریفات صحیح را به آنها آموزش دهند تا به اعتبار هتل خود بیفزایند.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.