کاپیتان اوردر Captain order
☑️کاپیتان اوردر امروزه با پیشرفت صنعت تشریفات در کشورمان از ملزومات و ارکان مهم یک رستوران یا هتل، تالار، کافه و…. میباشد که وظیفه مهم (فروش و جلب رضایت میهمان) از وظایف اصلی این سمت تشریفاتی به شمار می آید چند سال اخیر در تمامی رستوران یا کافه یا هتل های خوب و مرغوب کشورمان دستور غذا را از مهمان می گیرد . کاپیتان اوردر به تعداد مهمانان منو آورده و منو را اول با الویت منوها را پخش کرده و معمولاهم چند نوع منو بایستی طراحی شود ، با قیمت برای میزبا ن یا صاحب میهمانی ، بی قیمت برای بقیه میهمانان و منو کارتنی برای بچه ها و راه درست این است که قبل از پخش منو شربت وول کام درینک weel come drink سرو شود پس از 3 دقیقه باز کاپیتان اوردر برگردد و دستور غذا رابگیرد
کاپیتان اردر دستور غذا را روی پاکت پیسی می گیرد و می رود
کاپیتان اردر زیر نظر مدیریت رستوران انجام وظیفه می کند و به زبان خارجی مسلطمی باشد
⁉️وظایف کاپیتان اوردر در رستوران چیست ؟
🟡 آگاهی کامل از ریسپی جزئیات منو
🟡 آگاهی کامل از موجودی آشپزخانه و اطلاع کامل از سبک پخت و زمان آماده شدن غذا، نوع سرویس دهی، قیمت ها، آمار رزرو ها
🟡 نظارت کامل بر زوم بندی سالن
🟡مدیریت گارسون، مهماندار، رانر
🟡سرعت بخشیدن به سرویس دهی
🟡نظارت بر کیفیت سرویس دهی
🟡 روابط عمومی و فن بیان بالا
🟡 جلب کامل رضایتمندی میهمان
🟡ثبت کامل درخواست و سفارش میهمان و انتقال آن به صندوق و بخش های آشپزخانه
🟡اطلاع گرفتن از تعداد مهمانان تقسیم کار مهمانداران
🟡منو ها را پخش می کند
🟡دستور غذا را می گیرد و روی بنیا پاکت پیسی ثبت می کند
🟡سرکشی مستمر به میز مهمان کرده و کنترل سرویس دهی و رضایتمندی میهمان
🟡کاپیتان اوردر فردی شیک پوش و تمیز است که ممکن است آقا یا خانم باشد اصولا خانم است و در ابتدای در ورودی رستوران قرار می گیرد و جلوی میز او یک میز یا پیشخوان است که منوی غذاها برروی آن قرار دارد .
🟡وظیفه کاپیتان اوردر بعد از هاست که استقبال میهمان میرود و آنها را به کاپیتان راهنمایی وتحویل میدهد کاپیتان اوردر به استقبال او رفته و به مهمان خوش آمد می گوید و نسبت به گنجایش رستوران میهمان ها را تقسیم می کند.
🟡کاپیتان اوردر در ابتدا از مهمانی که وارد می شود ، می پرسد که رزرو دارید یا نه ، مسئول رزرواسیون میزهای رستوران نیز کاپیتان اوردر است و میبایست باید به یک زبان خارجی مسلط بوده و به فن آداب و معاشرت با مردم آگاهی کامل داشته باشد و مستقیم زیر نظر مدیریت هتل، تالار، رستوران یا کافه انجام وظیفه می کند
👩✈️ کاپیتان اوردر صندلی میهمانان مسن و خردسال رابیرون می کشد و در نشستن کمک می کند.
✅نوع میزها را برای هر مهمان تشخیص می دهد
✅باید حتما به یک زبان خارجی مسلط باشند
اصول صحیح میزبانی و مهمان نوازی عنوان کتابی است که نگارش آن توسط کارشناس ارشد تشریفات دکترناصر سلمانزاده در دست نگارش است و بزودی به چاپ می رسد. در کنار نسخه چاپی، یک نسخه نیز به صورت دیجیتال تهیه می گردد تا عزیزانی که امکان تهیه نسخه چاپی را ندارند بتوانند از طریق وب سایت موسسه تشریفاتی ماهان گستر عرشیا به محتوای کتاب دسترسی داشته باشند.
مهمان کیست؟
معمولاً برای همه ما پیش آمده که برایمان میهمان بیاید و از او در منزلمان پذیرایی کنیم، وقتی نام مهمان بکار برده می شود تمام تلاش ما بر اینست که بتوانیم یک روز بیاد ماندنی را برای او رقم بزنیم و رضایت میهمان مان کامل باشد اما آیا ما برای این خدمات از میهمان خود توقعی داریم و یا اینکه آیا ما از ایشان مبلغی دریافت می کنیم؟ پاسخ این است: خیر. بدلیل اینکه ما در میهمانی های خانوادگی و دوستانه تفکر تجاری نداریم اما زمانی که قرار است این موضوع چهره تجاری بخود بگیرد ما همیشه واژه مشتری را بکار می بریم حال در اینجا می خواهیم یک مقایسه داشته باشیم که این قیاس نشانگر عملکرد و موفقیت و عدم موفقیت بسیاری از هتلها، رستوران ها، کافه ها و واحدهای سرویس دهی و پذیرایی می باشد.
زمانی که ما یک میهمان را به منزل یا محل کار خود دعوت می کنیم تمام تلاشمان را میکنیم و سعی می کنیم او رضایتمند محل ما را ترک کند از طرفی از ایشان وجهی هم دریافت نمی کنیم اما وقتی یک در اصطلاح مشتری به یک واحد پذیرایی مراجعه می کند نه تنها وجه غذای خود راپرداخت می کند بلکه در بیشتر مواقع مشاهده می شود که انعام هم به پرسنل رستوران می دهد حال اینکه ممکن است بسیاری از رستوران ها در قدم اول از مواد با کیفیت استفاده نکنند و یا اینکه رفتار صمیمانه ای با میهمان نداشته باشند ضمن اینکه در انتها از او توقع گرفتن انعام هم داشته باشیم. با این مقایسه می توانیم پی ببریم که چرا واحد سرویس دهی ما همچون رستوران، کافی شاپ و … نتوانسته موفق عمل کند. در اینجا این سوال در ذهن من تداعی شد که آیا اگر ما میهمانی از خانواده خودمان هم داشته باشیم اینگونه با او برخورد می کنیم و یا اینکه آیا رضایت داریم که از مواد اولیه غیر مرغوب برای آنها غذا درست کنیم به همین دلیل و با این نگرش بود که تصمیم گرفتم تا در رستوران های زیر گروه خود از واژه میهمان به جای واژه مشتری استفاده کنم و این نگرش را به پرسنل آنها آموزش دهم که واقعاً باید تصورمان این باشد که تمام میهمانان از جنس خانواده ما هستند و باید به همان اندازه به آنها توجه کنیم که به خانواده خودمان توجه داریم.
امیدوارم همه ما به این نقطه برسیم که دیدگاه مان را نسبت به واحدهای پذیرایی تجاری تغییر دهیم و از این دیدگاه دوری کنیم که فقط پول زایی برایمان مهم باشد، اگر بتوانیم این تغییر را در ذهن خود ایجاد کنیم مطمئناً موفق خواهیم بود.
سرویس رستوران
اساس ارائه سرویس غذا به مشتریان پیش بینی نیازهای آنهاست و صرف مراجعه مکرر میهماندار به میهمانان و سوال کردن در مورد اینکه آیا همه چیز مطلوب و رضایتمند است کافی نیست، باید نیازهای آنها برآورده شود و میهماندار بیش از دو بار نباید از میهمان سئوال کند که:امر دیگری ندارید؟
پیشنهاد میکنیم این مطلب را از دست ندهید راه اندازی رستوران موفق
کارکنان رستوران باید آرام و سریع عمل کنند و حد بین دوستی و رابطه خودمانی را تشخیص داده و متوجه باشند تا از حریم آن عبور ننمایند.
کارکنان رستوران باید همواره لباس تمیز، مرتب و اتو کشیده به تن کنند و نیم تگ اسم و بج سینه رستوران همواره بر روی لباس آنان نصب باشد و از عطرهای ملایم استفاده کنند و حین انجام وظیفه از کشیدن سیگار و جویدن آدامس خودداری کنند.
خوردن سبزیجاتی که بوی دهان را تغییر می دهد و برای میهمان خوشایند نیست مانند پیاز وسبزی خوردن برای کلیه پرسنل پذیرایی ممنوع می باشد و آنها باید از اسپری های خوش بو کننده دهان هم استفاده کنند.
میزبان ها باید هوشیار و گوش به زنگ باشند، روحیه با نشاط داشته، مودب باشند و همواره لبخند بر لبهای آنها آشکار باشد،
دستها و ناخنهای خود را کاملاً تمیز نگه دارند.
کفشهایشان باید براق و واکس زده باشد و جوراب های آنها همرنگ شلوار باشد و همواره آمادگی تعویض لباس و جورابها را داشته باشند.
مهمانداران مجاز نیستند از وسایل آرایشی همچون دستبند، انگشتر، گوشواره و… استفاده نمایند و تنها میتوانند از حلقه ازدواج خود در زمان پذیرایی استفاده نمایند.
میهمانداران باید همواره از پارچه های تمیز مخصوص با رنگ سفید یا کرم روی دست چپ خود استفاده نمایند تا در زمان مناسب برای پاک کردن خرده های نان از میز یا پاک کردن لباس میهمان که کثیف شده یا نوشابه ریخته و یا… از آن استفاده نمایند.
وسایل غذاخوری باید همیشه در یک بشقاب، سینی و یا دستمال سفره حمل شوند و از انتقال آنها با دست خودداری شود.
باید گوشه بشقاب ها طوری در دست گرفته شود تا اثر انگشت بر روی ظرف نماند.