تعریف مهماندار

مهماندار کیست و چه وظایفی دارد؟

 

  • مهماندار به معنای همان میزبان است که نشان دهنده خدمات و میهمان نوازی کلی کارکنان هتل، کافه یا رستوران می باشد.
  • مهمانداری یا میزبانی یک کار حرفه ای و جذاب و پر افتخار است.
  • یک مهماندار اگر مشتری مداری و مردم داری را همراه با تکنیک های تخصصی آموخنه باشد و بتواند از مشتری ها بخوبی مراقبت کند، می تواند به بزرگترین دارایی هتل، رستوران یا مجموعه خدماتی تبدیل شود.
  • اگر مهمانان هتل، رستوران یا تالار در انتظار نشستن هستند و یا منتظر می باشند تا سفارشات آنها آماده شود، وظیفه مهماندار این است از راحتی مهمانان اطمینان حاصل کرده و از وضعیت موجود، آنها را با خبر سازد.
  • اگر یک هتل، رستوران، تالار یا کافه خیلی شلوغ است، وظیفه مهماندار این است که به مشتریان بی تاب توضیح دهد تا هر کاری که بتواند برای سرعت بخشیدن به استقرار آنها در یک میز خوب انجام می دهد. بهترین شرایط در این مواقع این است که میزبان ها برای آنهایی که به انتظار نشسته اند نوشیدنی رایگان ارائه دهد.

* نشانه و مشخصه های یک مهماندار:

  • وضعیت ظاهری مناسب
  • بوی عطر و ادکلن ملایم
  • فن بیان خوب و روابط عمومی بالا
  • میز آرایی
  • چیدمان و سفره آرایی
  • حمل و سرو درخواست و خدمات مهمان از قبیل نوشیدنی، غذا، سفارشات جزئی یا کلی مهمان ها
  • جمع آوری و مرتب کردن میز خدمات ارائه شده
  • جلب رضایتمندی و آرامش مهمان

 

  • یک مهماندار باید به اتفاقاتی که در همه بخش ها مانند آشپزخانه و کانترهای سرو و …. توجه داشته باشد و از نحوه عملکرد آنها با خبر باشد تا در مواقع ضروری به مهمان ها گزارش دهد.
  • مهماندارها باید مودب، دوستانه، آرام و با حوصله به نظر برسند و رفتار کنند، نه مثل یک رئیس مدام در حال دستر دادن باشند.
  • مهماندار اغلب کمی متفاوت تر از بقیه کارکنان لباس می پوشد تا در صورت نیاز برای مهمانان به راحتی قابل تشخیص باشد.
  • نوع لباس فرم مهماندار بستگی به نوع و سبک هتل، کافه، تالار و یا رستورانی که در آن کار می کند دارد.
  • در یک رستوران رسمی ممکن است مهماندار موظف باشد پیش بندهای خاصی را ببندد و شیوه های متفاوت تری برای سرو داشته باشد.
  • یک مهماندار حرفه ای اگر روز بدی را پشت سر می گذارد نباید این موضوع را در ارائه خدمات خود به مهمانان نشان دهد. حتما باید مودب باشد و به مشتری القا کند که برای حضورش در این رستوران ارزش قائل است.
  • میزبان خوب با حرفه ای بودن و رعایت استانداردهای میزبانی می تواند به برگشت دوباره آنها کمک کند.
  • لازم و ضروری است با مهمان ها بدرقه گرم و صمیمانه داشته باشیم و از آنها برای حضورشان تشکر کنیم و به صراحت بگوییم که بازگشت دوباره آنها برای ما خیلی مهم خواهد بود.

 

 

دوره های آموزش تخصصی مهماندار، هاست، ویتر و کاپیتان اوردر

زیر نظر کارشناس ارشد تشریفات، ناصر سلمانزاده​