تعریف کاپیتان اوردر

 

کاپیتان اوردر کیست و چه وظایفی دارد؟

کاپیتان اوردر امروزه با پیشرفت صنعت تشریفات در کشورمان از ملزومات و ارکان مهم در یک رستوران- هتل- تالار و یا کافه می باشد که وظیفه مهم او فروش و جلب رضایت مهمان است. این فرد طی چند سال اخیر در تمامی مجموعه های پذیرایی مرغوب در کشور، دستور غذا را از مهمان می گیرد. کاپیتان اوردر به تعداد مهمانان منو آورده و آنها را به الویت پخش کرده و معمولا چند نوع منو بایستی طراحی شود. منوی با قیمت برای میزبان یا صاحب مهمانی، بدون قیمت برای بقیه مهمانان و منوی کارتنی برای بچه ها. و راه درست این است که قبل از پخش منو شربت ول کام (welcome drink) سرو شود پس از 3 دقیقه باز کاپیتان اوردر برگردد و دستور غذا را بگیرد. کاپیتان اوردر دستور غذا را روی پاکت پیسی می گیرد و می رود، و زیر نظر مدیریت رستوران انجام وظیفه می کند و به زبان خارجی نیز مسلط است.

 

وظایف کاپیتان اوردر:

  • آگاهی کامل از ریسپی جزئیات منو
  • آگاهی کامل از موجودی آشپزخانه و سبک پخت و زمان آماده شدن غذا، نوع سرویس دهی، قیمت ها، آمار رزروها
  • نظارت کامل بر زوم بندی سالن
  • مدیریت گارسون، مهماندار، رانر
  • سرعت بخشیدن به سرویس دهی
  • نظارت بر کیفیت سرویس دهی
  • روابط عمومی و فن بیان بالا
  • جلب کامل رضایتمندی مهمان
  • ثبت کامل درخواست و سفارش مهمان و انتقال آن به صندوق و بخش های آشپزخانه
  • اطلاع از تعداد مهمانان و تقسیم کار بین مهمانداران
  • پخش منوها
  • دستور غذا را گرفته و روی بنیا پاکت پیسی ثبت می کند.
  • سرکشی مستمر به میز مهمان و کنترل سرویس دهی و رضایتمندی مهمان
  • کاپیتان اوردر فردی شیک پوش است که ممکن است آقا یا خانم باشد که اصولا خانم است و در ابتدای در ورودی رستوران قرار می گیرد و جلوی میز او یک میز یا پیشخوان است که منوی غذاها بر روی آن قرار دارد.
  • وظیفه کاپیتان اوردر بعد از هاست که به استقبال مهمان می رود و آنها را به کاپیتان راهنمایی و تحویل می دهد این است که کاپیتان اوردر به استقبال مهمان رفته و به او خوش آمد می گوید و نسبت به گنجایش رستوران، مهمان ها را تقسیم می کند.
  • کاپیتان اوردر در ابتدای مهمانی که وارد می شود می پرسد که رزرو دارید یا خیر، مسئول رزرواسیون میزهای رستوران نیز کاپیتان است که باید به زبان خارجی مسلط باشد و به فن بیان و آداب و معاشرت با مردم نیز کاملا آگاه باشد و مستقیما زیر نظر مدیریت هتل- تالار- رستوران یا کافه انجام وظیفه کند
  • کاپیتان اوردر صندلی مهمانان مسن و خردسال را بیرون کشیده و در نشستن به آنها کمک می کند.
  • نوع میزها را برای هر مهمان تشخیص می دهد.

 

 

 

دوره های آموزش تخصصی مهماندار، هاست، ویتر و کاپیتان اوردر

زیر نظر کارشناس ارشد تشریفات، ناصر سلمانزاده​