آداب تشریفاتی

 

 

چگونه ظاهری آراسته و زیبا داشته باشیم؟

 

راز های درون ما در نوع پوشش مشخص می شود. خانم کوکو شنل می گوید اگر کسی بد لباس بپوشد، خود لباس به چشم می آید اما اگر لباس او مناسب و زیبا باشد خود اوست که به چشم می آید.

 

 

آنچه که باید بدانیم:

در صورتی که دیرتان شده باشد چه لباسی را از کمدتان بیرون می کشید؟

یک شلوار و یک بلوز آستین کوتاه؟

یک بلوز دکمه دار رسمی با کت و شلوار؟

یک تی شرت بامزه با شلوار جین؟

انتخاب گزینه اول نشان می دهد که راحتی برای شما مهم تر است تا اینکه دیگران در موردتان چه فکری بکنند. انتخاب گزینه دوم یعنی ما به آراستگی اهمیت می دهید و منضبط هستید. انتخاب گزینه آخر یعنی شاد بودن و لذت بردن

 

تمیز و مرتب بودن:

یک مهماندار همیشه باید تمیز و منظم باشد. قبل از رفتن به محل کار برای اجرای مراسم، باید استحمام کند. آقایان نیز باید همیشه خط ریش آنکادر داشته باشند. همچنین از عطر و ادکلن مناسب استفاده شود.

لباس های فرم خود را همیشه تمیز و مرتب نگه داشته و به طور مرتب و در صورت نیاز آن را بشویید. چون تمیز بودن لباس، تاثیر مهمی در ارتباط شما هنگام کار خواهد داشت.

 

 

شناخت رنگ ها:

  • بنفش: نشان دهنده روحیه لطیف و حساس
  • مشکی: با وقار و جدی بودن
  • خاکستری: آرامش و متانت
  • قهوه ای: پر انرژی و پر تکاپو، خونسرد
  • سبز: قوی، با اراده، مغرور و خود رای، با اعتماد به نفس
  • آبی: نگاهی عمیق، حساس و شفاف، پر تلاش
  • سفید: خوش قلب، مستقل

……..

 

 

لباس ها:

  • لباس های روشن: انتخاب رنگ های روشن یعنی این افراد سر شار از انرژی و نیز صادق، مهربان، شوخ طبع، آرامش و فداکار هستند.
  • لباس های تیره: انتخاب رنگ های تیره یعنی این افراد خودخواه، خونسرد و خوش سلیقه هستند.
  • لباس های تنگ: نشان دهنده غرور و زود رنج بودن است، همچنین جذاب و شایسته و معقول
  • لباس های گشاد: یعنی بخشنده، عدم حسادت، فداکار و صادق

 

 

کفش ها:

  • لژدار: قدرتمند در عشق، تردید در تصمیم گیری
  • نوک تیز: دنبال جلب توجه، خاص و غیر عادی بودن
  • تخت و راحت (کالج): دوست داشتنی، دارای روحیات کودکانه، سخت گیر بودن در برقراری ارتباط با غریبه ها، مهربان، محتاط، شکننده، نکته سنج،
  • پوتین: خود پسند، با هوش، حساس، محتاط
  • ورزشی: خلاق، اجتماعی، اهل سفر، دنبال تنوع، نیازمند توجه و احترام

 

 

اندام ها:

  • اگر اندامی شبیه سیب دارید یعنی از بالا تا پایین یکدست و چاق بوده و انحنای بدن بخصوص کمرتان، مشخص نیست، باید لباس هایی بپوشید که توجه دیگران را به قسمت های بدنتان به جز میانی، معطوف کند. قسمت هایی که وسط آن ساده و بالا و پایین آن دارای جزییات بیشتری داشته باشد و بخش میانی بدنتان را بپوشاند. همچنین لباس هایی که توجه را از قسمت شانه و کمر به گردن و قفسه سینه جلب کند. از پوشیدن کمر بند خودداری کنید. از لباس هایی استفاده کنید که قسمت میانی آن تیره تر باشد. شلوارهای پاچه گشاد و تی شرت های یقه هفت، مناسب اینگونه اندام هاست. شلوارهای تنگ باعث می شود تا پایین تنه شما بیشتر به چشم بیاید.
  • اگر اندامی چهارگوش یا مکعبی شکل با شانه های پهن دارید بهتر است لباس هایی بپوشید که توجه دیگران را از سایر قمت ها به قسمت میانی جلب کند. این نوع اندام ها کمی پسرانه هستند. پس باید لباس هایی بپوشید که شما را دخترانه و ظریف تر نشان دهد. کمر مهمترین قسمت بدن است، پس سعی کنید لباس هایی از استفاده کنید که کمرتان را باریک تر جلوه دهد. از لباس های تیپ مردانه خودداری کنید. دامن های کوتاه نیز مناسب می باند.
  • اندام گلابی شکل، بالا تنه باریک و پایین تنه پهن و درشتی دارند که باید لباس هایی را انتخاب کنند که شانه هایشان را کمی برجسته تر نشان دهد. برای این کار می توانید از شال یا دستمال گردن و یا گردنبندهای درشت استفاده کنید. همچنین تاپ های طرح دار یا لباس های یقه قایقی و آستین های پفی بپوشید. از شلوارهای تنگ و دامن های کوتاه و مدادی شکل استفاده نکنید. از رنگ های روشن برای بالا تنه و رنگ های تیره برای پایین تنه خود استفاده کنید.
  • اندام های ساعت شنی، به صورت مانکن و در واقع بهترین نوع اندام هستند که می توانند از لباس های جذب استفاده کرده و توجه دیگران را با اعتماد به نفس بیشتری به خود جلب کنند.
  • اندام های استوانه ای بسیار لاغر هستند به همین دلیل باید لباس هایی بپوشند که آنها را کمی پر تر نشان دهند. در این صورت می توانید از لباس های شلوغ و طرح دار و یا خط های افقی استفاده کنید.

 

 

 

آرایش:

انتخاب نوع آرایش تا حد زیادی به رنگ پوست شما بستگی دارد که شامل سه رنگ می باشد:

پوست تیره یا سبزه- سفید یا مهتابی- گندمی

 

  • پوست تیره:

آرایش روی این رنگ پوست معمولا کار دشواری است. رنگ پیشانی تقریبا تیره تر از بخش های میانی است که در این صورت باید از ترکیب دو کرم پودر برنز و مسی برای پیشانی و همچنین از کرم پودر روشن تر برای بخش میانی استفاده شود. از زدن رژ لب های مات خودداری کنید چون ممکن است بیمار به نظر برسید. بهتر است از رنگ های ارغوانی- جیگری و قرمز پر رنگ استفاده کنید.در صورتی رنگ چشم شما قهوه ای یا فندوقی است سایه های بنفش، نقره ای و یا طلایی مناسب تر است. برای رژ گونه نیز از رنگ هلویی یا قرمز گیلاسی و یا حتی مسی استفاده کنید.

  • پوست سفید:

برای این رنگ پوست به دلیل حساس بودن در مقابل نور خورشید، بهتر است از ضد آفتاب استفاده شود و نیز باعث می شود تا پوست از حالت بی روحی در آید و سپس می توانید بعد از آن از یک کرم پودر که دو درجه تیره تر از پوست شما باشد استفاده کنید. همچنین رژهای قرمز- صورتی و قرمز آلبالویی استفاده کنید که جلوه خاصی به شما خواهد داد. برای سایه چشم، رنگ های آبی- صورتی و سبز مناسب است. خط چشم براق با رنگ های سیاه- قهوه ای- سفید و زغالی نیز برای این رنگ پوست جذاب می باشد.

  • پوست گندمی:

از کرم پودر یا ضد آفتاب گلبهی استفاده کنید. سایه های مناسب نیز شامل رنگ های نقره ای- نیلی- بژ و آبی لاجوردی می باشد. برای رژ نیز باید آن را متناسب با رنگ سایه خود انتخاب کنید. مثلا برای سایه بژ، رژ شکلاتی یا کرم مات، و برای سایه های نقرهای- نیلی و لاجوردی، رژ صورتی و بنفش گزینه مناسبی هستند.

برق لب:

در صورتی که لب بزرگ و برجسته ای ندارید می توانید از برق لب به تنهایی و یا روی رژ استفاده کنید تا حجیم تر به نظر آید.

خط لب:

برای خوش فرم تر شدن لب هایتان از خط لب استفاده کنید و از رنگ متضاد آن با رنگ رژ خود پرهیز کنید و از رنگ های نزدیک و مشابه استفاده کنید.

 

 

اکسسوری چیست؟ :

جزییاتی هستند هر چند کوچک ولی بسیار حائز اهمیت بوده و جنبه تزئینی دارند که در واقع بخشی از استایل کلاسیک هستند که آن را کامل می کنند و شامل: کمربند- ساعت مچی- کلاه- دستکش- زیور آلات- کراوات- دستبند- پاپیون- ساسپندر و عینک آفتابی و …. ( برای آقایان) می باشد.

اکسسوری های مردانه:

برای اکسسوری های مردانه می توانید از نمونه مدل های زیر کمک بگیرید:

یک ساعت مچی عقربه ای با بند چرمی قهوه ای یا فلزی طلایی انتخاب کنید که حالتی وینتیج به استایل و ظاهر شما می دهد.

برای عینک آفتابی نیز می توانید از برندهای معتبر و خوبی مثل: هوگو باس- کررا- جیکوبز- پلاروید- فندی و دیور استفاده کنید و همچنین به اصل و uv بودن آن توجه داشته باشید.

شما می توانید از کمربنهای مختلف چرمی با رنگ قهوه ای یا مشکی استفاده کنید. در صورتی که تیپ اسپرت را انتخاب می کنید از یک کمربند پارچه ای استفاده کنید. اگر سگک کمربند بسیار بزرگ باشد، تیپ شما غیر رسمی و کژوال خواهد بود.

برای زمستان، کلاه پشمی و برای تابستان، کلاه کپ و نقابدار می تواند مناسب باشد.

به پهنای کراوات و پاپیون توجه داشته باشید. در صورتی که شما یک آقا با اندام لاغر هستید از کراوات و پاپیون های پهن، و در صورتی که چاق و درشت اندام هستید از کراوات و پاپیون های باریک استفاده کنید. بهتر است از رنگ و طرح های ساده استفاده کنید، اما اگر کت و شلوار شما ساده است می توانید از کراوات و پاپیون های طرح دار استفاده کنید. گیره کراوات نیز می تواند نقش مهی ایفا کند و به لباس شما نظم داده و ظاهری کلاسیک ایجاد کند. پاپیون برای مهمانی ها مانند عروسی و تولد …. و کراوات نیز برای مراسم و مکان های رسمی مناسب تر است.

 

 

ست کردن:

کراوات و پاپیون ها دو دسته هستند: هرچه تیره تر و ساده تر باشند رسمی تر، و هرچه روشن تر و طرح دار تر باشند غیر رسمی تر هستند.

برای ست کردن، ابتدا باید کت و شلوار با متناسب با فرم بدن شما باشد. سپس به رنگ ها توجه داشته باشید. در صورتی که یکی از چهار رنگ اصلی کت و شلوار که شامل مشکی- طوسی- قهوه ای و سورمه ای می باشد را انتخاب می کنید بهتر است کراوات قرمز با آن ست کنید. دقت کنید انتهای کراوات باید وسط کمربند شما قرار گیرد. همچنین کمربند شما باید با کفشتان تناسب و همخوانی داشته باشد و همرنگ باشند. کبف پول نیز باید با کمربند شما ست باشد. دستبند چرم طلا نیز در کنار یک ساعت کلاسیک و کژوال می تواند ست مناسبی باشد و جلوه بیشتری به ظاهر شما بدهد.

…………………………………………………………………………………………….

 

قانون سخن گفتن:

 

مواردی جهت سخنرانی درست و مناسب:

1. انتقال: جلسه ای برای گفتگوی رو در رو برگذار می شود و نوشتاری هم شاید برای آن تهیه شده تا خوانده شود. باید توجه داشته باشید که با شناخت روحیات مخاطبین چگونه می توانید تا حد ممکن انتقال موثری را ارائه دهید. این کار، آزمایش نیست بلکه یک نمایش است.

2. انتظارات: افرادی که شما برای آنها صحبت می کنید چه انتظاراتی از شما دارند و نیز شما چه انتظاری از آنها دارید؟ شما از آنها بعد از شنیدن صحبت هایتان انتظار چه کاری را دارید؟

3. عنوان: موضوع اصلی شما با کارکنانتان چیست؟ باید بتوانید موضوع را در یک یا دو جمله بگنجانید، در صورتی که نتوانید این کار را بکنید یعنی نمی دانید موضوعتان چیست. و در صورتی که آن را ندانید پس برای ادای آن آماده نیستید.

4. مخاطب: سعی دارید که چه کسی را تحت تاثیر قرار دهید؟ چه کسانی در میان مخاطبانتان قرار دارند و آنها در مورد موضوعی که شما برای شفاف سازی آن مامور شده اید چه فکری می کنند؟ آیا آنها از روش شما راضی هستند یا اینکه با آن همخوانی ندارند؟

5. شخص: نکات مهم گفتگوی شما باید به خوبی بیان شود و به صورت سخنرانی های قدیمی حوصله سر بر نباشد. بلکه باید بهترین نسخه ممکن از شما را ارائه کند که در واقع با توجه به این توصیه کارآمد، یعنی ” خودتان باشید” ، شما را در ذهن افراد از دیگران متمایز سازد.

6. زبان: از اصطلاحات ساده استفاده کنید و چیزی نگویید که اشخاص با هوش هم نتوانند آن را درک کنند. کار بزرگ و هوشمندانه ای نیست که شما دائم از زبان و واژگانی استفاده کنید که هیچ شخص دیگری هنگام صحبت کردن از آنها استفاده نمی کند.

7. فن بیان: شیوه صحیح بیان و سخن گفتن به صورت محکم و واضح، با استفاده از دیریندهای صوتی و کلمات مناسب، یعنی وقتی با مشتری مکالمه می کنید از لحن و صدای یکنواخت استفاده نکنید چون ممکن است برای مشتری کسل کننده باشد. هر جا لازم بود کمی بلند تر صحبت کنید تا او را کاملا جذب گفتار خود کرده و همه توجه او را جلب کنید. از آهسته و شل حرف زدن نیز خودداری کنید.

 

 

هر چند سخنران خوب بودن یک استعداد است اما اگر این موارد را تکرار کنید حتما شما هم یک سخنران خوب و خوش بیان خواهید شد.

داشتن مهارت های ارتباطی، هنر و تبدیل آن به سلاحی قدرتمند، علم است. رعایت اصول فن بیان با مشتری تاثیر زیادی روی برند شما می گذارد و هیچ چیز به اندازه آن موجب رضایت مشتری نخواهد شد.

ارتباط درست از هر گونه تخفیف و تبلیغی موثر تر است. اما داشتن فن بیان “متفکرانه” با مشتری به چه معناست؟ برای داشتن ارتباطات موثر چه باید کرد. استراتژی موفق در پس زمینه کلام شما چیست؟

ابتدا برای رسیدن به یک ارتباط مطلوب ب مشتری در سطح جهانی باید بدانیم هدف، ارتباط بین دو انسان است پس با فراگیری اطلاعات مفید و جامع، در مسیر درستی قرار خواهید گرفت.

 

 

در اینجا به مواردی جهت تمرین و یادگیری فن بیان و زبان بدن اشاره خواهیم داشت:

 

  • گفتار با صدای ملایم
  • عدم استفاده از جملات مخلوط و در عین حال عدم از هم گسیختگی و بیان در کلمات
  • گفتار نباید خیلی تند و یا خیلی خفیف و آهسته باشد.
  • تلفظ کلمات و جملات اهمیت زیادی دارد یعنی به صورت لرزان و توو دماغی باشد.
  •   بهترین راه برای فرا گرفتن طریقه سخنرانی این است که مدتی مطالب را با خود تمرین و دوباره بازگو کنید. همچنین جملات بزرگان را حفظ و بر اساس مناسبت مجال استفاده کنید.
  • بهتر است برخی کتاب های با ارزش را دست گرفته و گاهی با صدای بلند و گاهی آهسته بخوانید و قبل از رسیدن به پایان مطلب، به صورتی که قرار است با جمعی حرف بزنید سر از کتاب بردارید و به رو به رو نگاه کنید. البته نباید چشم هایتان را به یک طرف دوخته و حالت مصنوعی به خود بگیرید بلکه به صورت آرام و طبیعی در حین سخنرانی به هر طرف نگاه کنید.
  • درست مانند نواختن قطعه ای در موسیقی، در هنگام صحبت کردن با مشتری نیز باید به لحن و ریتم کلام خود دقت کنید. به طور مثال: دو جمله << دیگه چی؟ >> و << دیگه چه کمکی از من ساخته است؟ >> را با هم مقایسه کنید، کدام خوشایند تر است؟ لحن و گفتار در جمله اول، بسیار تلخ و غیر دوستانه است ولی در جمله دوم کاملا حرفه ای و دوستانه است.
  • استفاده از زبان خوش و مثبت، باعث می شود تا مکالمه ادامه پیدا کرده و از احتمال سوء تفاهم نیز جلوگیری شود. ولی کلماتی مانند: شما نمی توانید- نباید- نمی شود ….. بار منفی دارند. مثلا در مورد یک خواسته مشتری برای خرید، خیلی راحت و قاطعانه به او نگویید این محصول را نداریم، بگویید در حال حاضر برای ما مقدور نیست که نیاز شما را برآورده کنیم، کمال تشکر را از شما داریم بابت مطرح کردن این سوال، در آینده حتما بررسی خواهیم کرد. بنابراین با تغییر مکالمات از حالت منفی به حالت مثبت می توانید مشکلات ارتباطی را بر طرف کرده و رضایت بیشتری به مشتری دهید. همچنین کلمات زیبا و محترمانه بیشتر به کار ببرید. در واقع لحن و زبان خوش باعث می شود تا راه را برای ارتباط و تعامل های بعدی باز کنید. برای بر قراری ارتباط بیشتر با مشتری، سعی کنید از راه های ارتباطی مثل ایمیل و شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
  • صدا زدن نام مشتری به زیباترین و خوشایند ترین شکل ممکن باعث می شود که تعامل بهتری بینتان ایجاد شود. هرگز مشتری را با نام خودش صدا نزنید.
  • شناخت لحن و ادبیات مشتری بسیار مهم است. از همان ادبیات خود او برای ارتباط استفاده کنید. اگر جدی و رسمی است شما هم با او اینگونه باشید. یا اگر عصبانی است سعی کنید با او بحث نکنید، خونسردی خود را حفظ کرده و او را به آرامش دعوت کنید. به هر حال باید به هیجانات مشتری اهمیت دهید.
  • حد شوخی را رعایت کنید و از شوخی و کنایه های بی مورد پرهیز کنید. اگر مشتری اهل شوخی و مزاح نیست با او شوخی نکنید.